Världs-god middags mat!

Igår lagade jag den godaste maten jag lagat på typ ett år!!!??
Louise höll oxå med mig om att det var årets typ bästa måltid vilket måste ses som ett väldigt bra betyg!
Självklart ska jag dela med mig av receptet.....!!!
Hittade ett recept på Ica:s hemsida men jag gjorde om det lite och det blev garanterat till det bättre!

Folie paket med lax och grönt

för 2 personer (tjejer)

6 potatisar lagom storlek
1 stor morot
1/2 gul lök
1/2 liten purjolök
ca 350 gram laxfile
10 körsbärstomater
150 gram Fetaost av god sort! (inte från en burk där fyrkanter simmar i en olja!!)
1 citron
Dill, Färsk
1 dl vitt vin
1 dl grädde
salt
peppar

Skär potatis och morötter i lika stora bitar, ganska små bitar skulle jag rekomendera (går fortare i ugnen)
Strimla lök och purjolök
Laxfilen skärs i kuber, inte så stora. (detta kan göras medan allt annat puttrar i ugnen)
Körsbärstomaterna sticks med en gaffel, det gjorde iaf jag.

Lägg två stora ark folie på en plåt, forma runda "skålar" ca 15-20 cm i botten.
Lägg ner potatis, morot, lök, körsbärstomaterna, dill samt salta och peppra. Pressa över en halv citron i varje paket. Häll på grädde och vin. Stäng paketen där uppe och in i ugnen i ca 40 minuter i 225 grader.
(jag har ju inga gradantal på min ugn, jag hade på varmaste iaf, det tar ganska lång tid för potatisen och morotterna att bli mjuka.
När det känns som att det är 10 minuter kvar på potatis o morot så lägger man i laxbitarna och fetaosten och sluter folien igen och "gräddar" i ca 10 minuter till, tills laxen e klar.

Voila!
ät och njut!


Louise kom direkt från Chicago-flighten till mitt middagsbord!
Gissa hur tur hon hade!

Kommentarer
Postat av: louise

Nu lagar jag go maten till barnfamiljen och håller tummarna att det blir lika smarrigt =)

2010-08-23 @ 18:05:47
URL: http://louisetarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0