På standby.........

Jag är på standby sedan 09.30 i morse och nu borjar det verkligen bli lite låååååååångtråkigt!
Om tre timmar slutar min duty och det positiva är ju att jag är rätt så väldigt säker på att inte bli utringd på någon flight :)
Det är väldigt sällan jag är på standby nu for tiden, bara några få gånger per år kanns det som.
Om man har standby så händer oftast A eller B:

Alternativ A: en minut efter att din standby startar (då oftast 06.00 på fredag morgonen) så ringer dom från Crewcontroll och berättar med halvotrevlig röst att du skall åka till antingen Cairo, Damascus eller Bombay, pickup om 30 minuter!!!!!
man hoppar upp ur sängen med klappande hjärta och inser att du har en låååååååååååång och stressig dag framför dig.

Alternativ B: Ingen ringer den forsta minuten eller halvtimmen och efter det sa slappnar man av mer och mer för varje timme och efter 4 timmar så tar man egentligen för givet att man inte kommer bli utringd. Då har man dock 6 långa timmar till på sig att vanka runt i lägenheten innan man "jobbat" klart!

självklart är alternativ B battre :) . Hur trist den än kan vara ....
Om det inte är så att man har Ultra lång haul standby som betyder att man bara kommer bli utringd till USA, Kanada eller Australien. Då handlar det om mycket pengar så man vill sjalvklart bli utringd..... dock blir man inte det eftersom alla crew väljer att inte sjukskriva sig fran dom flighterna...pga just pengarna!

Igår hade jag Ultra lång haul standby och blev ej utringd, idag hade jag First class suite standby vilket betyder att jag skulle bli utringd till någon flight som flyger med Suite i forsta klass. Dvs London....
Jag tycker inte om att flyga till London, sa jag ar glad jag klarade mig :) !

Jag har roat mig idag med att äta frukost, starta denna blogg :) , diskat, sett pa ca tio avsnitt av sex and the city säsong 7 innan DVD skivan slutade fungera....!! GRRR ...dessa brända skivor från dhaka alltsa.... grrr!
Suttit på Facebook i ca 67 timmar. tvättat, ätit lunch, druckit kaffe och diskat igen!
Har faktiskt vågat mig till gymmet oxa, med mobilen så nära mitt öra som mojligt ifall dom trots allt skulle ringa ut mig, men det gjorde dom ju ej !

Nu sitter jag här med träningsvärk men tröstar mig med att jag iaf tjänat 300 kronor under dagen..... for 10 timmars "hemma duty". (under)Betald housewife kan man säga! Hihihi!
(ja vi får bara betalt för tre timmar trots att vår standby kan vara upp till 10 timmar lång)


Så här roligt har jag haft idag!

kram o hej!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0