Pretty Paris!

Oj sorry här går det dåligt med bloggeriet, har haft ett par dagar ledigt som jag tillbringat på andra sidan öknen, dvs hos Fredrik i Mussaffah! mysigt mysigt.

Jag hade en jättetrevlig layover i Paris, mot all förmodan. Mot all förmodan säger jag eftersom jag inte hade några större planer för vistelsen. Jag har lite av en hat-kärlek till Paris och mest ligger det åt hat-hållet. Jag gillar inte fransmän så värst mycket, och jag gillar inte flighten dit, jag tycker inte direkt om hotellet vi bor på och det är så förbaskat dyrt i Frankrike!
Men efter en bra dagflight dit så anlände vi till hotellet och jag upptäckte till min stooora glädje att det fanns gratis internet i hotelllobbyn. Lycka!
Så där satt jag i en timme och mös :) (gick inte ens upp på rummet utan satt där i min uniform o hela kittet ;)
Stötte på en annan svensk crew som berättade om ett helt fantastisk joggingspår som låg utanför byn där hotellet ligger. Vädret var UNDERBART så jag gick genast upp på rummet, bytte om till gymkläder och klev ut i solskenet. Jag gick ut ur byn och försökte leta upp där joggingspåret, jag hade inte en så bra beskrivning så det slutade med att jag helt plötsligt befann mig i en liten cykelfil mitt emellan motorvägens två filer.....
Inte speciellt mysigt och vackert och definitivt HELT fel kände jag! Jag fick vända och gå tillbaka och en halvtimme senare var jag äntligen på rätt spår!

Jag var helt förundrad över hur otroligt vackert det var! Att jag åkt till paris i så många år och så många gånger och aldrig förr har vetat om detta promenad-stråk!!??
Man svänger av rakt in i naturen och går genom ängar, åkermark, slätt och skog. Jag mötte två harar och ett antal andra frilufts-älskande människor.
Själv gick jag bara och log och njöt av vinden, solen, dofterna och allt grönt och skönt som jag såg och upplevde! Jag tror det är svårt för andra att förstå hur oerhört mycket man saknar naturen, gräset, luften och alla dofter när man som jag bor i en total ÖKEN!!!! Det är mycket man i sverige (och andra delar av världen) tar för givet!
Så den promenaden var som ni fattar guld värd!

Dagen efter åkte jag in till staden för att titta på Sacre couer. Har aldrig varit där förrut och har knappt sett bilder på det men fattat att det ska vara någon fin katedral eller nåt, så jag begav mig ditåt.
Jag hade en karta och jag förstod att det var en bit, men det tog faktiskt ännu längre tid än jag trodde. En timme och 15 minuter tog det och då höll jag ett väldigt högt tempo dessutom!
Kan ju iofs tillägga att jag gick lite fel men det gjorde inget eftersom jag både hann se den vackra kyrkogården i montmarte och ta kort på teatern Moulan Rouge! jackpot!
Jag började faktiskt nästan tvivla på att jag nånsin skulle hitta till Sacre Cour men då steg den upp som ur dimmorna framför mig.
Det är svårt att försklara hur vackert det är, jag visar lite bilder istället!


Världens grönaste träd i en vacker park mitt inne i staden


vackra doftande blommor, en lisa för själen!


wow!


Jag visste inte att Sacre cour låg på en höjd, vad vackert det var!


Man gick upp fler fler och fler trappor och kom närmare och närmare...


Me gusto mucho!


Utsikt nedåt


Romantik på en parkbänk i kärlekens huvudstad!


Ser ni kärleksparet här då....!!!?  myyys!




Allra högst upp har man utsikt över hela staden!


Vackert


Min hat-kärlek till staden ligger just nu mer åt kärlekshållet. Paris är som vilken annan stad som helst, men kanske lite vackrare ändå....
(Men ful o gräslig på sina håll också!) hehehe!

Kram och hej leverpastej!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0